Euroterminal Chełm

Intermodalny Euroterminal Chełm to strategiczna i międzynarodowa inwestycja logistyczna, stanowiąca odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na efektywną, niskoemisyjną infrastrukturę przeładunkową w Polsce Wschodniej. Projekt zlokalizowany w sąsiedztwie granicy z Ukrainą i na przecięciu głównych szlaków transportowych Europy Środkowo-Wschodniej stanowi istotny element międzynarodowego łańcucha dostaw.

Stan realizacji inwestycji

Obecnie inwestycja znajduje się na etapie zaawansowanego przygotowania. Zakończono analizy lokalizacyjne oraz techniczne, a teren został szczegółowo zinwentaryzowany pod kątem środowiskowym i objęty planem miejscowym. W ramach przygotowań do realizacji zabezpieczono połączenia energetyczne z siecią elektroenergetyczną oraz prowadzone są prace nad budową hybrydowej instalacji elektroenergetycznej składającej się z technologii wiatrowej, fotowoltaicznej i magazynu energii. Hybrydowa farma energetyczna ma zapewnić zieloną energię na potrzeby obu Eutoterminali.

Lokalizacja

Terminal zlokalizowany jest w Gminie Chełm, w bezpośrednim sąsiedztwie drogi krajowej DK12, węzła Chełm Wschód drogi ekspresowej S12, oraz przylega do linii kolejowych o dwóch standardach rozstawu szyn:

  • Europejskim (1435 mm), zapewniającym połączenia z Warszawą, Trójmiastem, obszarem aglomeracji krakowskiej, śląskiej, wrocławskiej i Europą Zachodnią,
  • Szerokim (1520 mm), umożliwiającym obsługę ruchu towarowego ze strony Ukrainy.

Położenie Chełma zapewnia dostęp do najważniejszych transeuropejskich korytarzy transportowych TEN-T, w tym szlaków Bałtyk–Adriatyk i Bałtyk–Morze Czarne.

Skala zagospodarowania terenu

Powierzchnia całkowita inwestycji wynosi ponad 80 ha i obejmuje:

  • Terminal intermodalny i place przeładunkowe,
  • Tereny inwestycyjne pod logistykę i przetwarzanie,
  • Zaplecze biurowo-operacyjne,
  • Depoty kontenerowe oraz strefy serwisowo-techniczne,
  • Infrastrukturę drogową wewnętrzną oraz bocznice kolejowe,
  • Kompleks usługowy z magazynami, myjnią, serwisem, stacją paliw i obiektem hotelowym.

Zagospodarowanie przestrzeni zostało zaplanowane w sposób umożliwiający etapową rozbudowę i elastyczne dostosowanie do potrzeb różnych gałęzi logistyki.

Euroterminal Chełm, działając wspólnie z planowanym terminalem w Dorohusku, tworzy zintegrowany system przeładunkowy, który zwiększy konkurencyjność Polski na logistycznej mapie Europy i zapewni nowe możliwości dla rozwoju gospodarczego regionu oraz międzynarodowej współpracy handlowej.

Parametry techniczne terminalu

Tory przeładunkowe:

  • 4 tory o rozstawie europejskim (1435 mm), długość planowana: ok. 750–1000 m każdy
  • 4 tory szerokotorowe (1520 mm), długość planowana: ok. 750–1000 m każdy
  • Możliwość jednoczesnej obsługi pociągów towarowych o maksymalnej dopuszczonej prawem długości (do 750 m zgodnie z wymaganiami sieci TEN-T) planuje się wyposażenie torów w sieć trakcyjną umożliwiająca podstawianie składów pod przeładunek przez szlakowe lokomotywy elektryczne

Tory bocznicowe i manewrowe:

  • Układ torów manewrowych i bocznicowych umożliwiający formowanie składów i elastyczną obsługę terminalową
  • Własna infrastruktura kolejowa skomunikowana z liniami nr 7 i 63

Nowoczesne systemy zarządzania ruchem i obsługą terminalu:

  • Zintegrowany system TOS (Terminal Operating System) wspomagający zarządzanie ładunkami i zasobami
  • Systemy identyfikacji kontenerów (OCR), automatyczne bramy, monitoring CCTV
  • Automatyczne bramy wyposażone w systemy OCR i OFR – skanowanie numerów kontenerów i numerów rejestracyjnych pojazdów/wagonów, rozpoznawanie parametrów kontenera (rozmiar, wysokość, położenie drzwi, oznakowani ładunków niebezpiecznych, automatyczne wyszukiwanie i dokumentowanie szkód ładunkowych itp.)
  • Monitoring CCTV
  • Integracja z systemami celno-skarbowymi i systemami operatorów logistycznych

Infrastruktura energetyczna i wodno-kanalizacyjna:

  • Zasilanie z krajowego systemu elektroenergetycznego (linie 110 kV, GPZ w Horodyszczu)
  • Planowana rozbudowa stacji transformatorowych i punktów ładowania sprzętu elektrycznego
  • Dostęp do infrastruktury wodno-kanalizacyjnej z sieci lokalnej oraz opcja budowy niezależnych zbiorników buforowych

Planowane zastosowanie technologii wodorowych i OZE:

  • Elektrolizer do produkcji zielonego wodoru na potrzeby sprzętu terminalowego (wózki, reachstackery, lokomotywy manewrowe)
  • Planowana stacja wodorowa w formule drogowo-kolejowej
  • Instalacje PV plus wiatr plus magazyn energii
  • Strategia dekarbonizacji w oparciu o miks energetyczny: OZE + wodór + energia z sieci
Przepustowość i wydajność operacyjna
  • Docelowa przepustowość: do 600 000 TEU rocznie (możliwe dalsze wzrosty przepustowości wraz z poprawą automatyzacji przeładunku i usprzętowienia terminalu)
  • Obsługa ładunków skonteneryzowanych w systemie kolej–droga na osi UE – Polska–Ukraina do 40 pociągów dziennie
  • Infrastruktura dostosowana do obsługi pełnych składów intermodalnych oraz zestawów drogowych
  • Możliwość redystrybucji ładunków do głównych ośrodków logistycznych w Polsce i Europie
Funkcje dodatkowe
  • Magazyny celne i strefy buforowe
  • Centrum zarządzania łańcuchem dostaw
  • Infrastruktura usługowa: hotel, gastronomia, strefy wypoczynkowe i zaplecze sanitarne
  • Wsparcie lokalnego rynku pracy
Ekologia i zrównoważony rozwój
  • Wykorzystanie odnawialnych źródeł energii (OZE, wodór)
  • Minimalizacja emisji CO2 poprzez rozwój transportu kolejowego
  • Zrównoważone zarządzanie infrastrukturą i terenami inwestycyjnymi
Znaczenie geopolityczne
  • Wzmocnienie szlaków towarowych wschód–zachód i wsparcie dla odbudowy gospodarczej Ukrainy
  • Element spójnej infrastruktury intermodalnej UE
  • Integracja z globalnymi łańcuchami dostaw oraz inicjatywą Nowego Jedwabnego Szlaku