Euroterminal Chełm

Intermodalny Euroterminal Chełm to strategiczna i międzynarodowa inwestycja logistyczna, stanowiąca odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na efektywną, niskoemisyjną infrastrukturę przeładunkową w Polsce Wschodniej. Projekt zlokalizowany w sąsiedztwie granicy z Ukrainą i na przecięciu głównych szlaków transportowych Europy Środkowo-Wschodniej stanowi istotny element międzynarodowego łańcucha dostaw.
Stan realizacji inwestycji
Obecnie inwestycja znajduje się na etapie zaawansowanego przygotowania. Zakończono analizy lokalizacyjne oraz techniczne, a teren został szczegółowo zinwentaryzowany pod kątem środowiskowym i objęty planem miejscowym. W ramach przygotowań do realizacji zabezpieczono połączenia energetyczne z siecią elektroenergetyczną oraz prowadzone są prace nad budową hybrydowej instalacji elektroenergetycznej składającej się z technologii wiatrowej, fotowoltaicznej i magazynu energii. Hybrydowa farma energetyczna ma zapewnić zieloną energię na potrzeby obu Eutoterminali.
Lokalizacja
Terminal zlokalizowany jest w Gminie Chełm, w bezpośrednim sąsiedztwie drogi krajowej DK12, węzła Chełm Wschód drogi ekspresowej S12, oraz przylega do linii kolejowych o dwóch standardach rozstawu szyn:
- Europejskim (1435 mm), zapewniającym połączenia z Warszawą, Trójmiastem, obszarem aglomeracji krakowskiej, śląskiej, wrocławskiej i Europą Zachodnią,
- Szerokim (1520 mm), umożliwiającym obsługę ruchu towarowego ze strony Ukrainy.
Położenie Chełma zapewnia dostęp do najważniejszych transeuropejskich korytarzy transportowych TEN-T, w tym szlaków Bałtyk–Adriatyk i Bałtyk–Morze Czarne.
Skala zagospodarowania terenu
Powierzchnia całkowita inwestycji wynosi ponad 80 ha i obejmuje:
- Terminal intermodalny i place przeładunkowe,
- Tereny inwestycyjne pod logistykę i przetwarzanie,
- Zaplecze biurowo-operacyjne,
- Depoty kontenerowe oraz strefy serwisowo-techniczne,
- Infrastrukturę drogową wewnętrzną oraz bocznice kolejowe,
- Kompleks usługowy z magazynami, myjnią, serwisem, stacją paliw i obiektem hotelowym.
Zagospodarowanie przestrzeni zostało zaplanowane w sposób umożliwiający etapową rozbudowę i elastyczne dostosowanie do potrzeb różnych gałęzi logistyki.
Euroterminal Chełm, działając wspólnie z planowanym terminalem w Dorohusku, tworzy zintegrowany system przeładunkowy, który zwiększy konkurencyjność Polski na logistycznej mapie Europy i zapewni nowe możliwości dla rozwoju gospodarczego regionu oraz międzynarodowej współpracy handlowej.



Parametry techniczne terminalu
Tory przeładunkowe:
- 4 tory o rozstawie europejskim (1435 mm), długość planowana: ok. 750–1000 m każdy
- 4 tory szerokotorowe (1520 mm), długość planowana: ok. 750–1000 m każdy
- Możliwość jednoczesnej obsługi pociągów towarowych o maksymalnej dopuszczonej prawem długości (do 750 m zgodnie z wymaganiami sieci TEN-T) planuje się wyposażenie torów w sieć trakcyjną umożliwiająca podstawianie składów pod przeładunek przez szlakowe lokomotywy elektryczne
Tory bocznicowe i manewrowe:
- Układ torów manewrowych i bocznicowych umożliwiający formowanie składów i elastyczną obsługę terminalową
- Własna infrastruktura kolejowa skomunikowana z liniami nr 7 i 63
Nowoczesne systemy zarządzania ruchem i obsługą terminalu:
- Zintegrowany system TOS (Terminal Operating System) wspomagający zarządzanie ładunkami i zasobami
- Systemy identyfikacji kontenerów (OCR), automatyczne bramy, monitoring CCTV
- Automatyczne bramy wyposażone w systemy OCR i OFR – skanowanie numerów kontenerów i numerów rejestracyjnych pojazdów/wagonów, rozpoznawanie parametrów kontenera (rozmiar, wysokość, położenie drzwi, oznakowani ładunków niebezpiecznych, automatyczne wyszukiwanie i dokumentowanie szkód ładunkowych itp.)
- Monitoring CCTV
- Integracja z systemami celno-skarbowymi i systemami operatorów logistycznych
Infrastruktura energetyczna i wodno-kanalizacyjna:
- Zasilanie z krajowego systemu elektroenergetycznego (linie 110 kV, GPZ w Horodyszczu)
- Planowana rozbudowa stacji transformatorowych i punktów ładowania sprzętu elektrycznego
- Dostęp do infrastruktury wodno-kanalizacyjnej z sieci lokalnej oraz opcja budowy niezależnych zbiorników buforowych
Planowane zastosowanie technologii wodorowych i OZE:
- Elektrolizer do produkcji zielonego wodoru na potrzeby sprzętu terminalowego (wózki, reachstackery, lokomotywy manewrowe)
- Planowana stacja wodorowa w formule drogowo-kolejowej
- Instalacje PV plus wiatr plus magazyn energii
- Strategia dekarbonizacji w oparciu o miks energetyczny: OZE + wodór + energia z sieci
Przepustowość i wydajność operacyjna
- Docelowa przepustowość: do 600 000 TEU rocznie (możliwe dalsze wzrosty przepustowości wraz z poprawą automatyzacji przeładunku i usprzętowienia terminalu)
- Obsługa ładunków skonteneryzowanych w systemie kolej–droga na osi UE – Polska–Ukraina do 40 pociągów dziennie
- Infrastruktura dostosowana do obsługi pełnych składów intermodalnych oraz zestawów drogowych
- Możliwość redystrybucji ładunków do głównych ośrodków logistycznych w Polsce i Europie
Funkcje dodatkowe
- Magazyny celne i strefy buforowe
- Centrum zarządzania łańcuchem dostaw
- Infrastruktura usługowa: hotel, gastronomia, strefy wypoczynkowe i zaplecze sanitarne
- Wsparcie lokalnego rynku pracy
Ekologia i zrównoważony rozwój
- Wykorzystanie odnawialnych źródeł energii (OZE, wodór)
- Minimalizacja emisji CO2 poprzez rozwój transportu kolejowego
- Zrównoważone zarządzanie infrastrukturą i terenami inwestycyjnymi
Znaczenie geopolityczne
- Wzmocnienie szlaków towarowych wschód–zachód i wsparcie dla odbudowy gospodarczej Ukrainy
- Element spójnej infrastruktury intermodalnej UE
- Integracja z globalnymi łańcuchami dostaw oraz inicjatywą Nowego Jedwabnego Szlaku