Euroterminal Dorohusk

Intermodalny Euroterminal Dorohusk to nowoczesna inwestycja logistyczna nowej generacji, stanowiąca strategiczne rozszerzenie projektu realizowanego w Chełmie. Zlokalizowany tuż przy granicy z Ukrainą, terminal w Dorohusku pełni rolę kluczowego węzła przeładunkowego i centrum inwestycyjnego o zasięgu międzynarodowym. Jego powstanie odpowiada na potrzeby wzrastającej wymiany handlowej między Unią Europejską a Ukrainą oraz rosnącego znaczenia Korytarza Środkowego.
Stan realizacji inwestycji
Inwestycja znajduje się na etapie planowania technicznego i uzgodnień projektowych. Opracowano już pełną koncepcję funkcjonalno-przestrzenną oraz wstępne parametry techniczne. Trwają prace nad zabezpieczeniem zasilania energetycznego (stacja GPZ), budową elektroenergetycznej farmy hybrydowej, która ma zasilać Euroterminale w Dorohusku i Chełmie. Inwestycja stanowi bezpośrednie rozszerzenie projektu z Chełma i planowana jest do realizacji etapowo, równolegle z rozwojem terminalu w Chełmie.
Lokalizacja
Terminal usytuowany jest bezpośrednio przy granicy państwowej z Ukrainą w miejscowości Dorohusk, w bezpośredniej bliskości dwóch istotnych linii kolejowych:
- Linii szerokotorowej (1520 mm) – biegnącej od strony Ukrainy,
- Linii normalnotorowej (1435 mm) – prowadzącej do Warszawy, Trójmiasta, obszaru aglomeracji krakowskiej, śląskiej i wrocławskiej i portów Europy Zachodniej.
Lokalizacja zapewnia również szybki dostęp do drogi krajowej nr 12, węzła Dorohusk drogi ekspresowej S12, oraz bliskość przejścia granicznego Dorohusk–Jagodzin, co umożliwia efektywną obsługę towarową oraz sprawną dystrybucję ładunków w głąb Unii Europejskiej.
Skala zagospodarowania terenu
Całkowita powierzchnia terenu przeznaczonego pod inwestycję to 32 ha, w tym:
- Terminal intermodalny: ok. 76 000 m²
- Zaplecze biurowe, bramy, parkingi: ok. 30 000 m²
- Obszar techniczny i brama kolejowa: ok. 6 000 m²
- Zaplecze techniczne terminalu: ok. 6 000 m²
- Tereny inwestycyjne (magazyny, przemysł): ok. 165 000 m²
- Drogi wewnętrzne i infrastruktura: ok. 37 000 m²



Parametry techniczne terminalu
Tory ładunkowe:
- 2 tory przeładunkowe szerokie dla składów o długości 750 m
- 2 tory normalne dla składów o długości do 750 m każdy
- Planuje się wyposażenie torów w sieć trakcyjną umożliwiającą podstawianie składów pod przeładunek przez szlakowe lokomotywy elektryczne
Place manewrowo-składowe:
- Nawierzchnia: ok. 55 000 m2
- Pojemność kontenerowa: ok. 2600 TEU, w tym:
- 60 kontenerów chłodniczych,
- 60 z ładunkami niebezpiecznymi,
- 300 miejsc dla naczep intermodalnych i swap bodies
Urządzenia przeładunkowe:
- 4 suwnice bramowe szynowe,
- Terminalowe ciągniki siodłowe i sprintery
Nowoczesne systemy zarządzania ruchem i obsługą terminalu :
- Zintegrowany system TOS (Terminal Operating System) wspomagający zarządzanie ładunkami i zasobami
- Automatyczne bramy wyposażone w systemy OCR i OFR – skanowanie numerów kontenerów i numerów rejestracyjnych pojazdów/wagonów, rozpoznawanie parametrów kontenera (rozmiar, wysokość, położenie drzwi, oznakowani ładunków niebezpiecznych, automatyczne wyszukiwanie i dokumentowanie szkód ładunkowych itp.)
- Monitoring CCTV
- Integracja z systemami celno-skarbowymi i systemami operatorów logistycznych
Zasilanie i infrastruktura:
- Stacja GPZ
- Nowoczesna sieć energetyczna oraz wodno-kanalizacyjna
- Oświetlenie LED
Przepustowość i wydajność operacyjna
- Roczna przepustowość terminalu: ok. 300 000 TEU
- Liczba obsługiwanych jednostek intermodalnych: ok. 45 000 sztuk/rok
- Obsługa składów kolejowych: do 20 pociągów dziennie (o długości do 1000 m)
- Obsługa transportu drogowego: do 600 zestawów dziennie
- Powierzchnia magazynowania pod dachem: ok. 60 000 m²
Funkcje dodatkowe
- Biurowiec z częścią socjalną i zapleczem gastronomicznym
- Warsztat i serwis urządzeń terminalowych
- Parking dla pojazdów ciężarowych (TIR): 50 miejsc
- Parking dla samochodów osobowych: 100 miejsc
- Rezerwa terenowa pod budowę:
- stacji paliw
- hotelu
- obiektów celnych
Ekologia i zrównoważony rozwój
Terminal zaprojektowano z myślą o minimalizacji wpływu na środowisko naturalne:
- Wykorzystanie elektrycznego sprzętu przeładunkowego
- Budynki o podwyższonej efektywności energetycznej
- Redukcja emisji CO₂ poprzez dominujący udział transportu kolejowego
Znaczenie geopolityczne
Euroterminal Dorohusk pełni ważną funkcję geostrategiczną:
- Wspiera proces reorientacji Ukrainy na Zachód
- Integruje się z Korytarzem Środkowym (Transkaspijskim), łączącym Azję, Kaukaz i Bliski Wschód z Europą
- Wzmacnia rolę Polski – szczególnie Polski Wschodniej – w globalnych łańcuchach dostaw