Znaczenie lokalizacji

Perspektywy wzrostu handlu na Nowym Jedwabnym Szlaku

Realizacja inwestycji w Chełmie i Dorohusku wpisuje się w szerszy kontekst strategicznych przemian globalnej logistyki, napędzanych dynamicznym rozwojem Nowego Jedwabnego Szlaku (BRI). Jak podkreśla dziennik Rzeczpospolita, wartość handlu między krajami uczestniczącymi w tej inicjatywie może w kolejnych latach przekroczyć poziom 2,5 biliona dolarów rocznie, co czyni ten projekt jednym z najbardziej kapitałochłonnych i perspektywicznych globalnych przedsięwzięć infrastrukturalnych.

Z kolei analiza Credit Suisse wskazuje, że tylko w ciągu najbliższych pięciu lat Chiny planują zainwestować w infrastrukturę BRI od 313 do nawet 502 miliardów dolarów – obejmując tym samym ponad 60 państw na trzech kontynentach. W tym układzie Polska – jako kraj położony na skrzyżowaniu szlaków euroazjatyckich – może zyskać miano centralnego ogniwa transportowego i logistycznego Unii Europejskiej.

Jak wynika z raportu Centre for Economics and Business Research, sama obecność Polski na Nowym Jedwabnym Szlaku może przełożyć się na wzrost PKB o blisko 48 miliardów dolarów w długofalowej perspektywie. Planowane Euroterminale, dzięki bezpośredniemu skomunikowaniu z korytarzem Środkowym (Middle Corridor), mają szansę przejąć znaczną część handlu lądowego na trasie Chiny– Azja Środkowa – Ukraina – UE, oferując szybsze, bezpieczniejsze i bardziej przewidywalne alternatywy dla dotychczas wykorzystywanych dróg przez Rosję czy Białoruś.

Znaczenie lokalizacji

Położenie w Korytarzu Środkowym i wynikające z tego korzyści

Korzyści dla międzynarodowych firm logistycznych

Nowy szlak z Azji i Oceanii do Europy

Most handlowy z Morza Czarnego i Azji do Europy