Znaczenie lokalizacji

Koncepcja suchych portów to odpowiedź na wyzwania współczesnej logistyki i zrównoważonego transportu. Są to centra przeładunkowo-dystrybucyjne zlokalizowane w głębi lądu, które funkcjonalnie wspierają porty morskie. Ich rola polega na rozładowywaniu przeciążonych terminali nadmorskich, ograniczaniu kosztów transportu, skracaniu czasu dostaw oraz minimalizowaniu negatywnego wpływu na środowisko, jaki niesie ze sobą intensywny ruch w portowych aglomeracjach. Dzięki wykorzystaniu transportu kolejowego i intermodalnego, suche porty stanowią kluczowy element zielonej transformacji sektora TSL (Transport-Spedycja-Logistyka). Na styku systemów kolejowych o różnej szerokości toru suche porty stanowią również naturalne miejsce przeładunku pomiędzy tymi systemami.

W obliczu zmian geopolitycznych, rosnącej wymiany handlowej z Ukrainą oraz potrzeby odbudowy łańcuchów dostaw w Europie Środkowo-Wschodniej, Polska staje się naturalnym logistycznym hubem kontynentu. Kluczową rolę w tym procesie odegrają dwie inwestycje ulokowane przy wschodniej granicy kraju: Euroterminal Chełm oraz Euroterminal Dorohusk. Oba Euroterminale stanowią wzajemnie komplementarne ogniwa nowoczesnego systemu logistycznego, tworząc wschodnią oś przeładunkową Polski i całej UE. Ich powstanie to nie tylko inwestycja w infrastrukturę – to realna szansa na wzmocnienie pozycji Polski jako lidera regionalnego w transporcie intermodalnym i uczestnika globalnych łańcuchów dostaw w nowej erze gospodarczej.

Położenie w Korytarzu Środkowym i wynikające z tego korzyści

Perspektywy wzrostu handlu na Nowym Jedwabnym Szlaku

Korzyści dla międzynarodowych firm logistycznych

Nowy szlak z Azji i Oceanii do Europy

Most handlowy z Morza Czarnego i Azji do Europy